با ما از طریق تماس با شماره 09131197390 یا واتساپ همین شماره از علامت پایین سمت راست در ارتباط باشید رد کردن

همه چیز درباره آجر

همه چیز درباره تولید آجر

در این قسمت مقاله ای کامل و جامع ارائه می شود که به نوعی تحقیق در مورد تولید آجر به حساب می آید.

آجر چیست؟

در ابتدا باید بدانیم آجر چیست؟ آجر یا آجور یا آگور واژه ای یونانی است و به خشت هایی می گفتند که احکام و فرامین دولتی روی آن نوشته می شد و بوسیله پختن این خشت ها نوشته ها را روی آن تثبیت  می کردند. مشخص نیست که آجر از چه زمانی دقیقا پدید آمده است ولی می توان آن را همزمان با پیدایش آتش دانست. بدین طریق که گل حاصل از ترکیب آب و خاک در کنار اجاق های انسان های اولیه پخته شده و سخت تر از کلوخ های همجوار خود میگردیده و با مشاهده آن بشر اولیه با چنین چیزی مواجه شده است.

آجر یکی از مصالح ساختمانی است که همواره با فعالیت های انسان سازگار بوده و در هر دورانی از تاریخ به نوعی مورد استفاده  قرار گرفته است. از ابتدا که بشر در غار زندگی می کرده استبه این موضوع پی برده بوده است که برای محافظت از عوامل بیرونی محیطی مثل حیوانات و باد و باران نیاز به سرپناه دارد و فکر تهیه سرپناهی در مغز او به وجود آمده تا خود را از گزند عوامل جوی مانند باد و باران و سرما و گرما و هجوم جانوران درنده و گزنده نگاه دارد. برای این کار نیاز به مصالح داشت که ویژگیهای خاصی داشته باشد یکی اینه سبک باشد و بتواند آن را حمل نماید و در درجه دوم از لحاظ شکل پذیری طوری باشد که شکل مورد نظر خود را به آن بدهد.

ساده ترین تعریفی راکه بخواهیم برای آجر بیان کنیم این است که اینگونه آجر را تعریف کنیم که آجر سنگی است مصنوعی که از پختن گل تهیه شده از خاک رس با استخوان بندی اصلی سنگ بدست می آید و ابعاد و تعداد آن مطابق احتیاچ ما قابل تغییر می باشد. مصرف آجر در ایران سابقه طولانی دارد و شاید به خاطر قدمت بناهای ایرانیان باستان بتوان ایرانیان را مبدع و مخترع آجر در تاریخ دانست و از زمان ساسانیان بناهایی بجا مانده که در آنها آجر مصرف شده است مانند طاق کسری در بیستون و یا کف دالان مسجد جامع اصفهان که برای فرش آن از آجرهایی استفاده شده است که در آتشکده های ساخته شده در زمان ساسانیان بکار رفته بود.

طرز تهیه و تولید آجر

۱ ـ تهبه خاک رس

همانطور که مشخص است ماده اولیه تولید آجر خاک است و در بین خاک ها بالاترین کیفیت را برای تولید آجر خاک رس دارد یا به عبارتی خاک مناسب برای تولید آجر خاک رس است.

۲ ـ بعمل آوردن خاک

ممکن است برای استحکام بخشیدن یا ایجاد تغییرات در وزن و ظاهر آجر نیاز باشد تا موادی به همراه خاک رس با درصدهای مشخصی به آن اضافه شود.

۳ ـ ساختن گل

با ترکیب خاک رس فرآوری شده با میزان آب مشخص ماده ی اولیه برای تولید آجر فراهم است.

۴ ـ قالب گیری یا خشت زنی

این مرحله در تولید آجر سنتی ممکن است با روش های سنتی و با قالب زدن دستی و با کارگر انجام شود و یا ممکن است به وسیله ی دستگاه های تمام اتوماتیک و ربات انجام شود.

۵-آجر پزی

این مرحله نهایی است که باید طی آن خشت در کوره قرار گیرد و طی مراحلی خشک شود و آب آن گرفته شود و به طور کلی و از نظر علمی این مرحله خشک شدن به صورت زیر تعریف می شود:
آجر پزی یعنی گرفتن آب شیمیایی خاک رس بطوریکه هیدرو سیلیکات آلومینیم به سیلیکات آلومینیم تبدیل شود و در نتیجه خشت دارای استقامت شده و نیروی فشاری تا حدود زیادی را تحمل نماید این عمل باید به وسیله حرارتی در حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد انجام شود بدین طریق که تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد آب فیزیکی خشت خشک می شود و تا این درجه آب شیمیایی خاک رس متصاعد می گردد و تا ۹۰۰ درجه ذرات خاک رس شروع به خمیری شدن نموده و بدین طریق دانه های شن و ماسه درون خشت را به هم می چسباند و آجر بدست می آید.

 

 

همه چیز درباره آجر

انواع کوره های آجرپزی

کوره های آجرپزی به سه دسته تقسیم می شوند :
۱ ـ کوره آجرپزی با آجر ثابت و آتش ثابت
۲ ـ کوره آجرپزی با آجر ثابت و آتش رونده
۳ ـ کوره آجرپزی با آتش ثابت و آجر رونده

انواع آجرها را هم با توجه به مواد به کار رفته به طور مختصر در این قسمت اشاره ای می کنیم:
۱ ـ آجرهای رسی : الف : آجرهای معمولی ب : آجرهای نما ج : آجرهای مهندسی
۲ ـ آجرهای نسوز
۳ ـ آجر ماسه ـ آهک
۴ ـ آجرهای بتنی
۵ ـ آجرهای مخصوص
امیدواریم مقاله ارائه شده در این قسمت دید کلی به شما برای آجر و تولید آجر داده باشد و اگر در فکر کسب و کار تولید آجر هستید وب سایت آجر سجاد را دیدن کنید تا دید خوبی نسبت به آجر و تولید آن پیدا کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *